Yin Yoga

posted in: Blog, Yoga Stijlen | 0

yYin Yoga, confrontatie in stilte.

Voor mij is yoga in het algemeen onder andere confrontatie en acceptatie. Dagelijks word ik geconfronteerd met mezelf en mijn lijf. Soms gaat een vooroverbuiging met gemak maar soms ook niet. Soms voelt een asana prettig en soms niet. Wanneer ik niet lekker in m’n vel zit gaan de oefeningen ook minder prettig. Uiteindelijk gaat het erom wat je daar mee doet. Voel je aan wanneer je weerstand hebt of vertaal je dit gevoel op een andere wijze en als je die weerstand voelt, durf je deze dan in de ogen te kijken. Durf je te “voelen” wat er aan de hand is en kan je het dan accepteren en loslaten?

Voor mij is dit in een nutshell Yin Yoga.  Want tijdens Yin Yoga is het de bedoeling dat je de posities 3 tot 5 minuten (en sommige zelfs wel 20) aanhoud en dat kan confronterend zijn.  Ik las pas geleden een mooie uitspraak van een yoga guru;

The pose begins when you want to leave it

Yogis zeggen dat wanneer je een positie aanhoud terwijl je wilt stoppen, de heilzaamheid pas echt begint. Als we de geest kunnen ontspannen tijdens het “ongemak” leren we beter omgaan met de stress die wij regelmatig in ons leven ervaren.  Je leert jezelf dat je het aan kan. Dit kan ook leiden naar een emotionele ontlading en dat is zoiezo gezond.

When we learn to manage our minds on the mat,

We transfer this knowledge off the mat

Wanneer je wordt geconfronteerd met een onprettige situatie, ben je eerder in staat om “er doorheen” te ademen, effectiever te reageren en kalm te blijven.

Tijdens een Yin Yoga les is er geen warming up, de rede hiervan is bijzonder uitgebreid en op internet te vinden maar heeft in ieder geval te maken met hoe de spieren en de weefsels reageren tijdens “koud” stretchen.

Gedurende een oefening ga je door 4 fases

Fase 1 – Find your first edge – Hiermee wordt bedoelt dat, wanneer je in de positie gaat, je jouw persoonlijke eerste grens opzoekt.  Dit mag niet de grens zijn van pijn!  Dit kan je het beste doen door eerst naar je uiterste grens te gaan en dan vervolgens een stukje terug.

Fase 2 – Stillness – Vindt je rust in de positie. Probeer niet te frutsen en frummelen en probeer de geest tot rust te laten komen

Fase 3 – Quietness of breath – maak contact met je ademhaling en probeer deze zo rustig, diep en gelijkmatig mogelijk te maken. Dit helpt ook om de geest tot rust te laten komen. “A quiet breath is a quiet mind”

Fase 4 – Find your seccond edge – op een gegeven moment zul je merken dat je meer ontspanning krijg in de houding, dat je meer los kan laten en dat je verder of dieper kan. Vindt nu je tweede grens, zak rustig wat dieper of rijk met beleid wat verder weg. en herhaal fase 2 en 3.

 

yoga breathe

 

 

 

 

Breath and Mind move together

 

 

Follow Jeanne:

yoganista en webcare profesional

Jeanne is ooit verlieft geworden op Yoga terwijl ze in Thailand was. Ondanks fysieke uitdagingen is yoga sindsdien een passie geworden. Ze is geen benen in de nek yogadocent maar desalniettemin houdt ze wel van een pittig lesje. Ashtanga Vinyasa yoga is dan ook haar favoriete stijl

Latest posts from

Leave a Reply